I Belgien har man gennem flere år arbejdet med ‘Made Different’ programmet, der har haft til formål at hjælpe belgiske produktions SMV’er til at udvikle World Class Manufacturing fabrikker. Mere end 350 virksomheder er blevet introduceret til 7 såkaldte transformationsområder, hvor hver virksomhed blev målt ved initiativets start og fik lagt planer for forbedring. Efter gennemførelse af forbedringsprojekter hos virksomhederne var der gennemgående meget fine resultater for produktivitet og konkurrencedygtighed og desuden en bemærkelsesværdig beskæftigelsesforøgelse på 13%.

ADMA – Advanced Manufacturing Support

Da de teknologiske og innovative kompetencer hos mange europæiske SMV’er er ret begrænsede, ved man ofte ikke præcist hvilken viden, hvilke services og hvilket udstyr, der er nødvendige for at imødekomme efterspørgslen. Med afsæt i den belgiske succes har EU Kommissionens EASME kontor (Executive Agency for Small and Medium-sized Enterprises) derfor startet et projekt, der skal etablere et Europæisk Advanced Manufacturing Support Centre, som skal forøge europæiske SMV’ers muligheder for at indføre både avancerede produktionsløsninger og sociale innovationsstrategier. Det skal transformere virksomhedernes organisationer i retning af næste-generation fabrikker med mere konkurrencedygtig, moderne og bæredygtig produktion. Supportcentret vil centralisere arbejdet med SMV’ernes anmodninger og tilbyde personlig kontakt med rådgivere, tilknyttet dette Factories of the Future Supportcenter. Projektiniteritivet hedder ADMA – Advanced Manufacturing Support.

ADMA startede i juni 2018 and varer 36 måneder

Konsortiet tæller 14 partnere fra 9 lande, teknologiske såvel som ikke teknologiske partnere. Initiativet ledes af Agoria, der sammen med det belgiske teknologiinstitut Siris stod for det Belgiske initiativ. Agoria er en belgisk forening, der støtter teknologiudvikling og entrepreneurship til gavn for virksomhedsmedlemmer under sloganet People, Industry, Society, Planet. De øvrige kernepartnere er MADE fra Danmark, FME fra Holland, ECM/It’s OWL fra Tyskland og AFIL fra Italien, der hver især har et stort nationalt netværk, og som har tæt kontakt med regionale og nationale myndigheder i deres respektive lande. De seks Teknologiske partnere inkluderer bl.a. TNO fra Holland og Teknologisk Institut fra Danmark. Deres roller er at være i tæt kontakt med SMV’erne for at kunne definere og afdække deres industrielle behov og for at kunne støtte implementeringen af transformationerne i virksomhederne. Alle har en lang tradition for teknologioverførsel og industrisamarbejde. Herudover integrerer konsortiet et antal kommunikationseksperter og læringsnetværkspartnerne.
Første projektfase har drejet sig om at styrke og tilpasse transformationsmetoden, som er grundlaget for at afdække det nuværende produktionsniveau hos en given SMV, og desuden at afklare, hvad der skal til for at udvikle sig derfra i retning af at blive Fremtidens Fabrik. Det vurderes inden for 7 transformationsområder:

  • Transformation 1: Advanced Manufacturing Technologies.
  • Transformation 2: Digital Factory.
  • Transformation 3: ECO Factory.
  • Transformation 4: End-to-End Customer Focused Engineering.
  • Transformation 5: Human Centred Organization.
  • Transformation 6: Smart Manufacturing.
  • Transformation 7: Value-Chain Oriented Open Factory.

Område 1, Advanced Manufacturing Technologies, handler om at indføre det nyeste såkaldt state-of-the-art produktionsudstyr. Med det relativt høje lønniveau har europæiske SMV’er ikke råd til at bruge forældet udstyr, som ikke gavner produktiviteten. Vigtigt er det, at Fremtidens Fabrikker udvikler deres egne nøglekomponenter til produktionen og dermed får maskineri, som er globalt unikt. At vurdere, om virksomheden scorer højt på dette område, handler ikke blot om at kunne fremvise avanceret produktionsudstyr. Det drejer sig i lige så høj grad om at afdække, om virksomheden har en strategi for vedligehold, for hvordan og hvornår udstyr skiftes ud, samt en plan for hvornår det er nødvendigt med ny-investeringer. Ligeledes skal det fremgå, at der gennemføres en regelmæssig uddannelse af alle medarbejdere, således at teknologien udnyttes bedst muligt, og så medarbejderne er i stand til at gennemføre løbende forbedringer. Under område 1 er der tre underområder, der hver vurderes med en score fra 1 til 5.
Som et andet område eksempel kan nævnes område 4: End-to-End Customer Focused Engineering. Det drejes sig om, at man ved alt udviklingsarbejde i hele organisationen er opmærksom på slutkundens behov. Det, der skaber værdi for kunden. Det drejer sig også om, at enhver beslutning om udgifter og vurdering af risici holdes op mod, hvad det i sidste instans betyder for kunden. Et centralt element er her ’Robust Engineering’, der handler om at skabe robuste produkter via robuste processer. Robustheden er blandt andet resultat af, at der altid designes og arbejdes tværfunktionelt og på tværs af afdelinger. Den tværgående indsats understøttes af virtuelle modeller og simuleringsværktøjer, således at der skabes maksimal værdi i hele værdikæden over design, fremstilling, brug, service og bortskaffelse. Et eksempel er underområdet ’Interdepartmental co-creation & stakeholder involvement’. Det spænder fra, at en organisation arbejder ad hoc med procesforbedringer (niveau 1), til at virksomheden i niveau 5 har en central, cloud-baseret oversigt over systemer, der både muliggør integration af interne kompetenceteams og samtidig muliggør samarbejde med eksterne interessenter, hvor de enkelte ansatte for eksempel let kan linke med partnere i virksomhedens supply chain. ‘Managing quality & robustness’ er et andet af underområderne. Her drejer niveau 1 sig om dokumentation, som primært skal vise, at noget er producerbart, mens det på niveau 5 er dokumentation af alle tests og ændringer i udviklingsforløbet. Niveau 5 indebærer også krav om etablering af KPI’er for samtlige produkter, processer, både eksisterende og nye.

Kort Scan spørgeskema åbent for alle

For at hjælpe SMV’er i gang og skabe forståelse for indholdet af de 7 områder er der skabt et kort scan spørgeskema (www.adma.ec), hvor det er åbent for enhver SMV at score sig selv og få en første grov indikation af virksomhedens niveau hvad angår ”fremtidens” produktion.
Næste skridt kan herefter være besvarelse af et udvidet spørgeskema (long scan) med flere spørgsmål inden for hvert af de 7 områder. Besvarelsen udarbejdes med støtte og sparring fra en rådgivningskonsulent, der efter analyse af besvarelsen udarbejder en Transformationsplan med anbefalinger til hvilke områder, der bør tages fat på først, og med bud på indsatser. I projektets løbetid vil dette ’long scan’ blive tilbudt 60 virksomheder fra 15 lande med udarbejdelse af en transformationsplan, finansieret af projektet.
Hvis virksomheden vil gøre transformationen til virkelighed, er næste skridt en implementeringsplan, der specificerer konkrete udfordringer og mål, og som beskriver de innovations- og udviklingstrin, der er nødvendige for at nå de ønskede mål, herunder nødvendige investeringer, forventede resultater og risici. I initiativet tilbydes 20 virksomheder fra 6 lande coaching ved gennemførelse af implementeringen, også finansieret af initiativet.

Uddannelse af rådgivere og coaches

En væsentlig forudsætning for at kunne motivere og støtte SMV’er til at analysere egen situation, udfylde spørgeskema og gennemføre forbedringer er et korps af ADMA rådgivere og coaches, der forstår at møde SMV’erne, hvor de er, som kender til deres udfordringer og som er i stand til at coache både beslutnings- og implementeringsprocesser.
I initiativets løbetid afholdes desuden to træningsforløb, der inkluderer rådgivere fra de teknologiske partner-virksomheder suppleret med øvrige rådgivere, der ser potentialer i ADMA. I de to tre-dages forløb uddannes i alt 50 rådgivere til at være ADMA eksperter. Træningen inkluderer:
– En grundforståelse af de 7 områder og rationalet i ADMA-metoden.
– Indsigt i hvordan SMVer støttes i at udfylde både et kort og et langt scan spørgeskema.
– Afprøvning af rollen som ADMA rådgiver herunder brug af feedback templates.
– Besøg på hollandsk SME, der har afprøvet ADMA.
– Opbygning af et netværk med andre ADMA rådgivere.

I takt med udbredelsen af ADMA vil yderligere træningsforløb blive udbudt, så behovet for rådgivere og coaches til flere SMV ADMA-transformationer kan dækkes.
At deltage i ADMA træningseventen gav mig er rigtig godt indblik i de 7 transformationsområder og scanningsmetodikken. Det var overraskende godt, at der ikke var tale om en akademisk øvelse, men en meget praktisk og jordnær tilgang til at analysere SMV’er. Danske SMV’er vil bestemt kunne have nytte af en ADMA-scoring som indgang til vælge, hvor der skal fokuseres i den fremtidige udvikling, samt som led i samarbejdet med de konsulenter, der kan hjælpe dem videre. Selv har jeg en stor dansk kontaktflade. Det er første gang, at jeg har været sammen med europæiske rådgivere, der henvender sig til SMV’er. ADMA vil således også give mig et europæisk netværk, som jeg kan bruge fremadrettet.
Jens Ulrich Nielsen, chefkonsulent Force Technology.

Hvad kan jeg gøre som dansk SMV?

Når ADMA-træningsforløbene er gennemført foråret 2019, vil der blive gennnemført 2-4 danske ADMA forløb med ’long scan’ og udarbejdelse af transformationsplaner og mulig efterfølgende implementering. Det bliver spændende at kunne viderebringe danske case eksempler.
Hvis du som dansk SMV kunne tænke dig at vide mere om ADMA og måske ser muligheder i at blive testvirksomhed, så er et oplagt første skridt at gå til www.adma.ec og udfylde et kort scan. Hvis du opgiver din e-mail adresse, vil du efterfølgende blive kontaktet af en af de danske projektpartnere fra MADE eller Teknologisk Institut.

ADMA i et større perspektiv

Frem til sommeren 2021 er det planen, at ADMA-metoden bliver forfinet og afprøvet i de 60 test virksomheder fra 9 lande. Coaches bliver trænet, en database bliver etableret, og support centret er sat i gang, På længere sigt er der dog langt større forventninger, ikke blot i projektgruppen, men også hos bevillingsgiverne i EU. Målet er, at ADMA-tilgangen skal udbredes i hele EU, og at ADMA-scanningen med de 7 transformationsområder og 5 niveauer skal blive en standard, som får stor udbredelse blandt virksomheder, projekter og bevillingsgivere, fordi den er let at bruge og fordi den giver gode resultater, når virksomheder skal udvikle deres produktion.

Det europæiske ADMA-supportcenter vil:
– Oprette et netværk af støttende partnere, der kan fungere som rådgivere for EU’s små og mellemstore virksomheder.
– Formidle kontakt mellem SMV’er og rådgivere.
– Støtte videreudvikling af den innovative metode.
– Træne eksperter.
– Oprette en database med neutraliserede virksomhedsdata og resultater.
– Udlove ”Priser for Fremtidens Fabrikker” for at anerkende de bedste SMV’er.

PROVAN – skræddersyede metal løsninger,

Afledt af det belgiske ’MADE Different’ projekt udnævnes hvert år et antal belgiske Factory of the Future Fabrikker, der har opnået mindst niveau 4 i de 7 transformationsområder. En af dem er Provan, som er en belgisk familieejet metalkomponentleverandør med et enkelt mål: Nul lagre. Det betyder stadig mindre serier og den ene produktionsændring efter den anden i løbet af dagen. PROVAN organiserede sig, så de var i stand til at gennemføre 3000 ordrer om måneden uden en planlægningsafdeling. Ved at linke kontorceller til produktionsafdelingen har et digitalt Quick Response manufacturing System gjort det muligt, at hvert produktionsafsnit er blevet sin egen planlægnings ’hub’. Det betyder, at hver maskinoperatør selvstændigt afgør, hvad der skal produceres. Selvfølgelig er der et intelligent ICT-system, der støtter operatøren i at tage de rigtige beslutninger. Resultatet er en meget høj grad af medarbejderinvolvering. Varer-i-arbejde mængden er faldet med en faktor 9, og montagegennemløbstiden er faldet fra 4 uger til 3 dage.

Hvad er ADMA?

  • ADMA er et akronym for Advanced Manufacturing support for SMEs.
  • Europæiske SMV’er skal kunne identificere, hvordan de skal udvikle deres produktion for at kunne blive fremtidens fabrikker og udnytte industri 4.0 muligheder.
  • Danske partnere er MADE og Teknologisk Institut. Desuden inddrages Force Technology og Alexandra Instituttet som kommende ADMA-rådgivere. Øvrige partnere er fra Belgien,
  • Holland, Tyskland, Polen, Frankrig, Spanien Italien og Slovenien.
  • ADMA finansieres af European Commission’s Executive Agency for Small and
  • Medium-sized Enterprises (EASME) under Service Contract GRO-SME-17-C-063.
  • Læs mere om ADMA på www.adma.ec eller www.linkedin.com/company/admaeurope/about/