I am really, really proud to be in sourcing and supply chain”, lød det igen og igen næsten som et mantra, da Paula Gildert, Head of Development, Strategic Sourcing, Norvartis Pharma, holdt oplæg på Den Danske Logistik – og Supply Chain Management Konference den 28. oktober. Men hun mener også, at indkøb og Supply Chain har en stor opgave foran sig. Hun refererede til aktuel presseomtale af den eng-elske detailgigant Tesco, hvor en whistleblower fra en af Tescos mange leverandører udstiller Tescos indkøbsmetoder som brutale og uetiske.
Det har givet stor genlyd i den engelske offentlighed og illustrerer meget godt, at nogle virksomheders behandling af leverandører har udfordringer med tillid og omdømme. ”Vi er nødt til at se på andre kilder til værdiskabelse end costs, det er kilder som kvalitet og service, innovation og viden, leveringskvalitet og reducering af risici. Det kræver, at vi fokuserer bredere og mere langsigtet på at skabe tillid, dele viden med leverandører og investere i relationskompetencer”.
Paula Gilderts budskab blev suppleret af en af konferencens ordstyrere Jan Lythcke-Jørgensen, Implement Consulting Group og oplægsholder Torben Pedersen, indkøbsdirektør, Danfoss. Jan Lythcke-Jørgensen spurgte retorisk: ”Er costs blevet for dyre, har vi den rette balance mellem cost og responsiveness?”. Torben Pedersen konkluderede i sit oplæg, at indkøbere ikke længere kan trække flere costs ud ved at slå leverandører i hovedet: ”Der skal nye måder til, samarbejde med leverandører er sindssygt vigtigt, og det skal selvfølgelig være baseret på, at parterne deler gevinster”.

Konkurrencekraft for hele forsyningskæden

Ledelse af forsyningskæden handler som bekendt om at skabe konkurrencekraft for hele kæden og ikke kun for den enkelte virksomhed. Der er ifølge Paula Gildert stadig lang vej endnu, før de fleste virksomheder kommer udover det egocentriske stadium og begynder at dyrke seriøst samarbejde med leverandører og kunder. Det synspunkt bliver delt af Frits Thomsen, der har en lang baggrund som logistikdirektør i store danske detail- og industrivirksomheder bag sig.
Det er hans erfaring fra mange års praktisk logistikledelse på højeste niveau, at der hos topcheferne er store muligheder for at forbedre produktiviteten betydeligt ved at fokusere på SCM-processer, samarbejde, behov hos partnere etc. Han er nu iværksætter og i færd med at lancere Syncorder, der er en skybaseret løsning til effektiv deling og synkronisering af ordredata i samhandelen mellem virksomheder.
Løsningen er et godt og praktisk eksempel på et nyt paradigme, hvor virksomheder i praksis glemmer stræben efter magt og i stedet tænker i at optimere samarbejdet med leverandører og kunder. Det er for øvrigt også en løsning, der har et globalt potentiale og flugter med ånden i de sociale mediers og mobile løsningers generation.

På www.logistikkonferencen.dk kan du under programmet se præsentationerne fra årest konference.

Fik noget med hjem

”Selv om nogle af indlæggene i sagens natur er på kanten af min egen faglighed, så giver en sådan dag stor inspiration i forhold til vores indsatsområder og i forhold til strategiske og forretningsmæssige udfordringer, som vi står over for på kort sigt. Så det er lidt af en foræring for mig at være med. Det var interessant at høre om, hvor komplekse virksomheder oplægsholderne kommer fra.
De fleste af dem ville være gode at få ind til toplederkredsen her, fordi Rigshospitalet opfatter sig selv som så stor og så kompleks, at det er meget svært at se løsninger for sig. Men Nissens, Danfoss, Novartis osv. har blot en anden kompleksitet, som de – og det er pointen – systematisk arbejder på at håndtere med et fremadrettet perspektiv.”

Peter Aagaard Nielsen, Udviklingschef, Rigshospitalets Udviklingsafdeling