Velkommen til et nyt Effektivitet og velkommen til et nyt nummer af Effektivitet.

Det er et nyt Effektivitet, vi her sender ud. Vi har som en konsekvens af den teknologiske udvikling hen imod stigende digitalisering besluttet at udgive dette første nummer af Effektivitet i 2021 i et digitalt format. Dette betyder, at papirkopien af bladet ikke udkommer denne gang, og I skal læse artiklerne digitalt. Vi håber, I bliver glade for det digitale format og vil udnytte de muligheder digitaliseringen giver. Det digitale format giver naturligvis også mulighed for at vi kan reducerer omkostningerne til trykning og distribution af bladet. Det er stadig Effektivitet som I kender det – dog nu i et digitalt format.

I dette nummer af Effektivitet fokuserer vi på Covid-19 pandemien og den effekt, som pandemien har haft. Der er ingen tvivl om, at pandemien både har skabt ændringer, givet anledning til fornyelse og givet stof til eftertanke. Vi fokuserer i dette nummer i særlig grad på to områder som er blevet påvirket af pandemien. Det første område vedrører digitalt hjemmearbejde og dermed den måde vi arbejder, udfører opgaver og leder/bliver ledet. Det andet område vedrører betydningen af og læringen fra Covid-19 pandemien i forhold til virksomhedernes forsyningskæder – herunder om vi nu, på vej ud af pandemien, kan se en ”new normal” tegne sig.

Hjemmearbejde og dermed distanceledelse er kommet for at blive, også efter pandemien har sluppet sig tag. Vi ser stadig flere virksomheder melde ud, at man nedlægger kontorarbejdspladser baseret på en forventning om, at medarbejderne i fremtiden vil arbejde hjemmefra i større eller mindre grad. Hjemmearbejdet bliver utvivlsomt en del af ”new normal”. Vi har nok alle oplevet hjemmearbejdets fordele og ulemper samt udfordringer og problemer. De tekniske udfordringer er efterhånden ryddet af vejen, og vi kan (næsten) alle holde Teams og Zoom møder uden de store tekniske problemer. Det er imidlertid langt mere interessant at kigge på, hvorledes medarbejdernes opgaveløsning og ledelsesopgaven i sig selv ændrer sig i forbindelse med hjemmearbejde. Vi har i dette nummer af Effektivitet samlet en række artikler som søger at belyse disse problematikker ud fra en række forskellige perspektiver. Vi håber, at I kan finde en række gode råd og nyttig inspiration til håndteringen af hjemmearbejdet.

Covid-19 pandemien har også udfordret forsyningskæderne. På den ene side har vi set, at forsyningskæderne, efter at den indledende panik havde lagt sig, var i stand til at fortsætte med at levere produkter til kunderne. Nogle forsyningskæder blev dog også udfordret af pandemien – f.eks. forsyningskæderne for værnemidler. Vi zoomer derfor også ind på pandemiens påvirkning af virksomhedernes forsyningskæder. En vigtig læring er behovet for at skabe mere robuste forsyningskæder, der er i stand til at håndtere fremtidige kriser og forstyrrelser. Opbygningen af disse kræver fokus på mange forskellige områder – f.eks. brug af nye digitale teknologiske muligheder, ændret lokalisering af produktionsfaciliteter, nye måder at indkøbe på, samt ændrede samarbejdsrelationer med leverandører.

Det kan naturligvis diskuteres om Covid-19 pandemien har skabt disse ændringer, eller om pandemien bare har accelereret en udvikling som allerede var i gang. Faktum er dog, at verden ikke bliver den samme som før Covid-19 pandemien.

God Læselyst
Anders Paarup Nielsen, Redaktør