Effektivt Partnerskab mellem DTU og Sjællandske SMV’er: Succeshistorier og Lærdomme
Hvad kan medarbejdere fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) hjælpe små og mellemstore virksomheder (SMV’er) på Sjælland med? Kan deres omfattende akademiske baggrund samt erfaring fra store internationale firmaer anvendes til at styrke disse virksomheders kompetencer? I denne artikel beskrives, hvilken rejse vi har begivet os ud på i løbet af vores toårige projekt, som har haft til formål at optimere kompetencer og konkurrenceevne hos små og mellemstore virksomheder. Her deler vi vores resultater og vores indtryk af, hvor SMV’erne står, og vi fremlægger ikke mindst en serie forslag til generelle forbedringer for SMV’er.
Programmet
- Beliggende i Region Sjælland
- Overvejende produktionsvirksomheder
- Mellem 1 og 130 ansatte
- Flest beliggende omkring Sydsjælland og Odsherred
- En del privat ejede
- De fleste havde et godt niveau af teknologisk knowhow og kompleksitet. På den anden side var der kun et begrænset antal virksomheder i meget højteknologiske brancher
Generel filosofi
Forløb
Følgende forløb blev tilbudt
- Generelle Kompetenceforbedringer
DTU tilbød kurser, workshops og coaching inden for diverse fagområder, herunder 3D-printing, AI, og materialer. - Forbedring af Processer
Lean-metoder blev benyttet til at optimere processer i produktion og leverandørkæder, med værktøjer til systematisk forbedringer i fremtiden. - Forbedringer af Eksisterende Produkter
Fokus lå på forbedring af produkter eller kompetencer via DTU’s ekspertise og metoder som Six Sigma DMAIC, inkluderende områder som CAD/CAM, 3D-printing, materialeteknologi og håndværksmæssig ekspertise. - Udvikling af Nyt Produkt med Lean Startup metoder
Deltagerne erhvervede kompetencer i innovationsmetoder, prototypeudvikling, marketing og Lean Startup-metoder, resulterende i udvikling af prototyper eller prototypekoncepter. Forbedringer inkluderede områder som kundeforståelse, ’Design Thinking’ samt teknisk viden og adgang til DTU’s laboratorier. - Forretningsudvikling
Workshops blev afholdt for at udvikle professionelle forretningsplaner med emner som investering, økonomistyring, Business Model Canvas, marketing og segmentering, samt introduktion til specifikke forretningsudviklingsmetoder.
Resultater
- Vi gennemførte forløb for i alt 63 virksomheder og 165 deltagere, hvilket var væsentligt over vores mål på 50 virksomheder og 100 deltagere.
- Alle de KPI’er, vi blev målt på, blev opfyldt (grønne).
- 95 % af deltagerne angav, at de havde forbedret deres kompetenceniveau.
- Budgettet blev overholdt
SMV’ers generelle udfordringer og forslag til løsninger
- SMV’erne oplever et markant pres. Alle er hårdtarbejdende, og især Covid-19 og inflation har haft store negative konsekvenser.
- Virksomhederne er, naturligt nok, overvejende fokuseret på kortfristede økonomiske resultater. Den daglige drift optager meget tid, hvilket gør det vanskeligt at fokusere på langsigtede mål. Et meget naturligt problem for SMV’erne.
Forslag: Afhold regelmæssige møder med fastsatte dagsordener dedikeret til mere langsigtede mål. - Det er kun et mindre antal SMV’er, som har deres nøgleprocesser detaljeret dokumenteret. Succes er i høj grad afhængig af erfarne medarbejdere.
Forslag: Virksomhederne dokumenterer og forbedrer deres hovedprocesser. Metoder som Value Stream Mapping (VSM) fra LEAN kan anvendes til at visualisere og analysere materiale- og informationsstrømmene i fremstillingsprocesserne, med formålet at identificere og reducere spild. - Det er kun et mindre antal SMV’er som arbejder proaktivt med løbende optimering af arbejdsprocesserne.
Forslag: Implementér en systematisk tilgang til forbedringer, herunder et ‘lessons learned’-møde efter hvert projekt, hvor både styrker og forbedringsmuligheder diskuteres. Ved opstart af nye projekter bør der afholdes møder, hvor erfaringerne integreres, og vellykkede tiltag gentages. - Der er kun få professionelle projektledere. Dette ses ikke ofte som et problem, men vores observationer viser, at det er det. Konsekvensen er, at specielt større og mere komplekse projekter ofte forsinkes og overskrider budgettet.
Forslag: Bliv mere professionel omkring projektledelse gennem uddannelse og/eller ansættelse. Specielt for større projekter. Dette gælder især for de lidt større virksomheder - Ejerledede virksomheder kæmper med delegering. Ejeren er involveret i næsten alle aspekter. Udfordringen er, at ejeren mister overblikket og undlader at fokusere på langsigtede mål.
Forslag: Ejerne skal analysere, hvad de bruger deres tid på, og delegere mere rutineprægede opgaver. Tænk på at udvikle nye ledere i virksomheden, når den vokser. - Ikke alle virksomheder har en gennemarbejdet, professionel strategi. Nogle har punktvise strategier, men mange mangler et værdigrundlag og en sammenhængende vision og mission.
Forslag: Få hjælp til at udvikle en sammenhængende strategi. Den skal også inkludere udvikling af KPI’er og risikostrategi. - Der er i mindre grad risikostyring på enten virksomheds- eller projektniveau. Der arbejdes ikke systematisk med risikovurderinger.
Forslag: Vi foreslår, at hver projekt udvikler en risikoliste og arbejder på at afbøde disse risici. Derefter kan man vedligeholde en liste over de største risici for at undgå dem i fremtidige projekter. - Det er risikofyldt, når SMV’er ønsker at vokse ud over cirka 30 medarbejdere. Der mangler ofte struktur, og hvis virksomheden er personligt ejet, har ejeren ikke nødvendigvis de rigtige kompetencer til at lede en større virksomhed. Mangel på en veludviklet strategi og erfaring inden for ledelse kan også være udfordringer.
Forslag: Lav en plan, hvis virksomheden vil vokse sig stor. Det skal inkludere ny organisation, kompetencer, strategi og delegering - Til tider er SMV’erne ikke bevidste om deres problemer. Derfor kan det være vanskeligt at overbevise dem om at igangsætte forløb på disse områder. Mange eksempler viser behovet for mere professionel projektledelse og en bedre planlagt og eksekveret strategi.
Vi har to vigtige hovedkonklusioner:
- Det er vores indtryk, at ledelserne i SMV’erne er bevidste om mange af disse udfordringer. Udfordringen ligger i, at de ofte mangler kapaciteten til at adressere dem i en travl hverdag, hvor den løbende drift optager al opmærksomhed. Gennem vores samarbejde med dem skaber vi et rum, hvor de kan dedikere tid til at fokusere på mere langsigtede og systematiske løsninger.
- SMV’erne befinder sig på forskellige niveauer på deres digitaliseringsrejse. Det er essentielt at sikre at få de kritiske processer dokumenteret og forbedret før digitaliseringen iværksættes. Hvis fejlbehæftede processer bliver digitaliseret, kan det gå meget galt. Normalt afhænger firmaerne ofte af erfarne medarbejdere, som fikser problemer, når de opstår. Når processer er automatiseret, kan det være, at man opdager eventuelle problemer for sent. Det kan blive meget kostbart for firmaet.
Hvordan får SMV’er mest ud af lignende programmer?
- Sørg for at forstå programmet godt, og sørg for at sikre, at det tilfører værdi til virksomheden. Selvom mange programmer er gratis, betaler I med jeres tid.
- Vær parat til at investere tid, og vær drivkraften bag forbedringerne. Det sikrer, at forbedringerne bliver rodfæstet i virksomheden, når projektet er afsluttet.
- Det er meget vigtigt, at I er åbne, så I undgår ’det har vi prøvet mange gange før, det virker ikke’ tankegangen.
- Vær modtagelig for nye perspektiver på jeres virksomhed fra personer, der ikke nødvendigvis er eksperter i jeres felt.
- Støtte og engagement fra ejere/topledelse er essentiel.
Hvorfor blev programmet en succes?
- Samarbejdet med erhvervscentrene var centralt for at rekruttere virksomheder og sikre lokal forankring og viden. Virksomhederne modtager mange tilbud om hjælp, og det kan være udfordrende at skille sig ud. Det var derfor afgørende, at tilbuddet kom i samarbejde med de erhvervscentre, som virksomhederne allerede havde relationer til. Kendskabet til virksomhederne betød også, at erhvervscentrene kunne identificere, hvilke virksomheder der var velegnede til dette program.
- At vi besøgte virksomhederne i stedet for omvendt var essentielt. Det gav os mulighed for at forstå virksomhederne bedre og se problemerne fra deres perspektiv.
- Det var af stor betydning at tage udgangspunkt i virksomhedernes virkelighed. Derfor begyndte vi hvert forløb med en behovsafklaring, hvor vi lærte virksomhedernes styrker, svagheder og udfordringer at kende, og hvor vi identificerede, hvordan vi kunne bistå. Hvis problemstillingerne ikke er kritiske nok for virksomhederne, opnår man ikke det nødvendige engagement fra dem.
- En stor fordel var, at udsendte fra DTU havde erfaring fra ledelsespositioner i store virksomheder, kombineret med teoretisk viden fra universitetet.
- Metoder og erfaringer fra store virksomheder kan effektivt tilpasses mindre virksomheder, hvis man er opmærksom på at undgå det bureaukrati, der til tider findes i større virksomheder.