Supercomputerne kommer! Supercomputerne kommer! Supercomputerne kommer!

Der er stadig et stykke vej til en hverdag, hvor robotter i bedste Sci-Fi stil går rundt mellem os. Men du kan allerede møde masser af robotics, hvor intelligent software automatiserer opgaver, som en medarbejder plejede at lave.
Og kunstig intelligens (AI) er bestemt nået et godt skridt videre. IBM er fremme med to supercomputere, Watson og Ross, der kan søge medicinske og juridiske data frem hurtigere, end du kan nå at blinke. Sidste år slog Googles supercomputer AlphaGo verdens bedste spiller i det kinesiske brætspil Go. Det mest komplicerede brætspil i verden. I skak kan du typisk vælge mellem 35 forskellige træk, i Go er tallet 200. AlphaGo er strateg og talknuser af en helt ny kaliber. Herhjemme har Lasso News udviklet nyhedsrobotten Mimi, som lige nu skriver korte erhvervsnyheder på baggrund af ændringer i CVR-registret. Robotten kan blive journalisternes nye researchpartner.
De nye supercomputere minder måske om de søgealgoritmer, du allerede kender, men tag ikke fejl. De er meget mere avancerede. De er godt i gang med at lære at forstå og bruge komplekse sammenhænge til at træffe valg og komme med anbefalinger i den rette kontekst. Og de kan meget vel være på vej ind på din arbejdsplads lige nu.

Du kan godt begynde at vænne dig til at sige hej til digitale robotter og assistenter

De digitale assistenter rører også på sig. Du kan få Siri til iOS og Google Now til Android. De er langt fra den sofistikerede assistent Samantha fra filmen Her, men du kan godt begynde at vænne dig til dem. Hvis de ikke bliver en del af din egen hverdag, bliver de måske en del af din nabos.
Robotter og AI vækker forskellige følelser hos de digitale foregangsmænd. Bill Gates vil have ekstra skatter på robotter for at sænke udviklingshastigheden, mens Facebooks Mark Zuckerberg vil udvikle sin egen Javis. Han er åbenbart misundelig på Tony Stark also known as Ironman.
Om du selv kommer til at flette fingre med AI, eller du blot giver et forsigtig håndtryk ind imellem, kommer an på, hvad du arbejder med, og hvor åbent du inviterer teknologierne ind i dit liv. Eller hvor åbent din arbejdsplads gør det.

Din arbejdsplads skal finde surfbrættet frem og ride med på de digitale bølger. NU!

Bliv digital eller dø. Så kort kan det egentlig siges. Den digitale udvikling skyller ind over os i en hastighed, der giver selv de hurtige åndenød. Men vi må ikke lukke øjnene og håbe, at det går over. Hverken som virksomhed, leder eller medarbejder. Det går ikke over. Og hvis din arbejdsplads ikke bliver digital i en eller anden form inden for de næste 5-10 år, er der stor sandsynlighed for, at den ender som skum på bølgerne.

Slip IT-nørderne løs i forretningen

Digitalisering og teknologi er ikke kun et ærinde for IT-afdelingen. De virksomheder, der har succes med digital transformation, har en digital tankegang i hele virksomhedens værdikæde, ledelse og organisering. Strategien er digital. Forretningsmodellen er digital. Produktudviklingen er digital. Servicen er digital. Og ikke kun fordi du kan finde det hele på inter- og intranettet. Digitale muligheder bliver tænkt ind i alle løsninger, i alt samarbejde, i al dialog med kunderne … Du kan selv fortsætte rækken.
Det var verden og din arbejdsplads. Men hvad skal du så gøre?

1. Kompetence: Du skal se verden med digitale briller

Du skal tænke digitale muligheder, perspektiver og vinkler ind i alle dele af dit arbejde. Et eksempel: Måske er du en af dem, der kodede lidt, da pc’en og Windows for alvor begyndte sin indmarch. Hvis din viden om gamle MS-DOS kommandoer ikke er helt forsvundet, kan du have god gavn af at genopfriske logikken bag koderne. Selvfølgelig skal vi ikke kunne kode allesammen. Men det er meget nemmere at tale med IT-udviklerne om virksomhedens nye kunde-app, når du har et vist greb om arkitekturen, strukturen og koden bag den digitale løsning.

2. Kompetence: Du må kun have én gud – og den gud hedder DATA

Big data er meget populært. Men et er at skabe mega-store datasæt, noget andet er at bruge dem fornuftigt. Derfor skal du sørge for, at data bliver analyseret og bearbejdet ud fra, hvad der skaber værdi. Værdi for virksomheden og for kunderne. Find ud af, hvor meget data virksomheden egentlig har brug for. Har I kun brug for lidt, er det godt nok. Big er ikke lig med better. Men du SKAL til gengæld være mester i at bruge de data, I har udvalgt. De må ikke ende som støvede tal i et regneark.

3. Kompetence: Du skal kunne gå Co –

Samarbejde på tværs af organisationen bliver det nye sort . Du skal være parat til co-creation, co-design, co-production … you name it. Når virksomheden udvikler nye produkter, eller bare udvikler sig, vil det ske i samskabelsesprocesser, hvor alle dele af virksomheden er repræsenteret. Alle perspektiver fra kunder, brugere, samarbejdspartnere, ledere og medarbejdere skal med i det skabende fællesskab. Udviklingen sker i korte sprints, hvor fælleskabet laver prototyper og mikrotester hos kunderne undervejs. Væk er de kreative satellitter, som disrupter moderorganisationen. Væk er de separate R&D-afdelinger. I stedet lever udviklingen i hele virksomheden. Fuldstændig som IT-afdelingen.

4. Kompetence: Du skal skrue op for din emotionelle intelligens

Co-processerne kræver, at du arbejder mere sammen med mennesker for at løse komplekse problemstillinger og udvikle nye løsninger. Ny teknologi og digitale assistenter løser måske nogle af din arbejdsopgaver og frigiver tid. Men tiden bliver hurtigt slugt. Af udfordringer. Af misforståelser. Af konflikter. Og af alt det andet, der opstår, når du samarbejder med andre. Derfor får du brug for en velfungerende emotionel intelligens. Du skal have en god menneskeforståelse. Du skal kunne leve dig ind i andres fagligheder og anskuelser. Og frem for alt skal din kommunikation være helt i top.

5. Kompetence: Du skal bruge din fantasi og opfindsomhed

Du skal have fantasi til at forestille dig helt nye løsninger, nye samarbejdsformer, nye organisationer og nye produkter. Fantasi og kreativitet bliver i endnu højere grad drivkraften i al udvikling. Kompleksitet i dit arbejde vil forsætte med at stige, og kunderne vil kalde på mere avancerede og nyskabende løsninger. Du skal derfor være god til at se nye og anderledes veje.
Men bare rolig, du kommer ikke til at gøre det alene.