”Vi kan se, at vores strategiske leverandører spiller en voksende rolle for om, vi lykkes i forhold til vores kunder. Vi har erkendt, at det at forstå og optimere den samlede værdikæde er helt afgørende for vores succes. Ingen led i vores værdikæde kan få succes, hvis ikke der sker et tæt og omfattende samarbejde mellem parterne i kæden”, fortæller Peter Linnet, der startede som COO i BoConcept i 2015.
DI’s initiativ Stram Kæden passer derfor som hånd i handske til BoConcepts behov og ambitioner, og virksomheden har inviteret fem danske leverandører med i projektet. Samarbejdet har allerede på kort tid resulteret i en potentiel nedbringelse af omkostninger med to procent, og Peter Linnet forventer på lidt længere sigt yderligere gevinster som fx:

  • Reduktion af arbejdskapital.
  • Lavere omkostninger forbundet med reklamationsprocessen.
  • Hurtigere gennemløbstid på vigtige produkter.
  • En stærkere samarbejdsrelation og en større åbenhed, der igen kan lede til nye gevinster.

Deling af gevinster

Peter Linnet fremhæver, at det er helt afgørende fra første sekund at være meget tydelig på, at gevinster skal deles ligeligt mellem parterne. ”Det har været vigtigt for os at skabe en gensidig forståelse for, at projektets mål er at styrke begge parter, så gevinster bliver delt ligeligt. Det er også vigtigt, at alle parter tør tage den åbne dialog, så vi får lokaliseret det rette potentiale. Det er min erfaring, at mange leverandører er forsigtige med at levere de gode indspark, fordi de er bekymrede for, at det kan blive opfattet som kritik. Den barriere skal overvindes, og det synes jeg også er lykkedes i vores tilfælde”, fortæller han.

Lige dele begejstring og realisme

BoConcept har været opmærksom på både at gøre plads til begejstring og sikre realisme i projektet. ”Vi tager tingene trin for trin og har foreløbig begrænset indsatsen til fem leverandører inden for fem af vores tungeste kategorier. Vi har også lagt vægt på at forankre projektet i direktionen og gøre det realistisk for organisationen at løfte projektet”, fortæller Peter Linnet. Det involverer fem faktorer:

  1. Projektet udspringer tydeligt af direktionen.
  2. Sikre at de rette kompetencer og ressourcer er tilstede i projektet.
  3. Sikre at ressourcerne er tilstrækkelig frigjorte fra driftsopgaver, så der reelt er tid til projektopgaver.
  4. Konsulenter og egne projektledere bidrager ligeligt til at styrke leverandører og BoConcept.
  5. En udvidet direktionsgruppe følger tæt med i projektets fremdrift og følger løbende op på målsætninger.

Som ringe i vandet

BoConcept forventer på den lange bane at anvende de høstede erfaringer fra Stram Kæden på endnu flere leverandører efterhånden, som ressourcerne og organisationens projektmodenhed tillader det. ”Vi opbygger en masse processer og tilegner os gode værktøjer, som vi senere vil anvende i samarbejdet med de aktører i vores leverandørbase, hvor det giver mening at bruge den nye værktøjskasse. Vi forventer løbende at opnå betydelige forbedringer og besparelser, som vil stille os stærkere i konkurrencen på vores marked i fremtiden”, fortæller Peter Linnet og tilføjer:
”Vi har ligesom mange andre virksomheder brugt mange kræfter på at optimere vores interne forsyningskæde. Det naturlige næste skridt er i samarbejde med leverandører at arbejde på at optimere den samlede kæde. Det er her, det store potentiale for at differentiere sig, ligger gemt”.

Peter Linnet

Peter Linnet, COO med ansvar for Supply Chain, herunder produktion, lagre, logistik og kundeservice. Peter har 25 års Supply Chain erfaring og har som ansvarlig for operation og logistik i store globale virksomheder som Vestas, GN Resound og senest Orifarm skabt fornemme resultater. Den røde tråd gennem Peters karriere har været en unik evne til at styrke leveringsevnen, nedbringe leveringstider, optimere produktions- og indkøbspriser samt reducere lagerbinding.

Om BoConcept

BoConcept A/S er en international detailorienteret konceptforretning med et komplet produktprogram af møbler og livsstilsprodukter til private hjem. Selskabets kernekompetencer er design, branding, butiksdrift, optimering af afsætningsmodel og supply chain management. Selskabets globale franchisebaserede detailkæde bestod per 1. september 2013 af 255 BoConcept Brand Stores og 48 BoConcept Studios fordelt på 59 markeder.

Ryk tættere sammen i forsyningskæden og scor millioner

I dag ligger 60-80 procent af omkostningerne for mange danske virksomheder hos underleverandører, og over 80 procent af virksomhederne mener, at deres leverandører er strategisk vigtige. Alligevel siger 60 procent, at der er store barrierer i forhold til at udvikle samarbejdet.

Men der er store gevinster at hente ved at optimere samarbejdet. Ser man blot på et enkelt led i kæden, kan danske engros- og produktionsvirksomheder opnå en gevinst på 150 millioner kr. årligt ved at reducere den gennemsnitlige lagerbinding med to pct. i samarbejde med deres underleverandør.

Derfor står Industriens Fond og Dansk Industri bag projekt ”Stram Kæden”, hvor op mod 150 danske virksomheder og leverandører får hjælp til at udvikle deres samarbejde i forsyningskæderne. Projektet er en konkret opfølgning på en række anbefalinger fra DI’s Produktivitetspanel, der peger på, hvordan virksomheder kan øge produktiviteten og styrke den samlede konkurrenceevne i Danmark.

De to konsulentvirksomheder Valcon A/S og Implement Consulting Group A/S gennemfører forløb med 20 virksomheder og deres underleverandører, hvor der stilles skarpt på optimering af samarbejdet. Målet er at igangsætte konkrete indsatser inden for blandt andet lagerstyring, logistik og kvalitetsstyring – og sætte kroner og øre på potentialet for økonomiske gevinster for alle virksomheder i de konkrete forsyningskæder. Læs mere på http://stramkaeden.dk/