Når Widex’ salgs- og marketingfolk i dag indhenter market intelligence, er det I tæt samarbejde med Global Supply Chain. Det gør de, fordi Widex’ Supply Chain funktion fokuserer hårdt på kundeorientering, er tæt på kunderne og har en tæt føling med, hvad der bliver efterspurgt af hvem, hvor, hvornår, i hvilke mængder og med hvilke præferencer.
Det var ikke tilfældet i 2011, hvor Gustaf Høskuldsson blev hyret som ansvarlig ansvarlig for supply chain. Han kom fra en intern position i et salgsselskab og dannede hurtigt et lederteam med Charlotte Steiness som ansvarlig for den globale S&OP, Kristian Møller som ansvarlig for den globale logistik og Casper Jørgensen som ansvarlig for produktion.

Supply Chain var en sort boks

“I 2011 havde vi reelt ikke en global forsyningskæde. Styringen var delt ud på mange forskellige ansvarsområder, og der var begrænset koordinering”, fortæller Gustaf Høskuldsson. Det resulterede blandt andet i meget svingende leveringstider.
Forsyningskæden var anno 2011 ifølge Gustaf Høskuldsson:

  • Svært styrbar.
  • Ingen eller begrænset transparens.
  • Uforudsigelig.

Supply Chain ledelsen lancerede i 2012 en femårsplan, der skulle omorganisere og konsolidere kæden med fokus på følgende principper:

  1. Forstå forretningen i bred forstand, forstå hvilken forretning forsyningskæden skal understøtte.
  2. Forstå de mennesker, der skal drive forsyningskæden, og de mennesker forsyningskæden skal samarbejde med på tværs af værdikæden.
  3. Anlægge et fremtidsorienteret perspektiv og gå forrest med initiativer og udvikling.

”Det har været og er fortsat en fantastisk rejse. Vi er nu langt med at vende en vertikal organisering med mange siloer og suboptimeringer til en horisontal forsyningskæde. Vi er i dag præget af, at alle parter tager ansvar for samarbejdet på tværs af værdikæden og for, at målet er at skabe værdi for salgsselskaberne og slutkunderne”, fortæller Gustaf Høskuldsson.
De kvantitative effekter af rejsen har indtil videre været markante forbedringer af gennemløbstider, lagerbindinger, arbejdskapital, le-
veringssikkerhed, omkostninger og forecast-præcision. Den sidste faktor er steget fra 50 til 90 procent, hvilket skaber forudsætningen for en høj leveringssikkerhed.

Femårsplan nået på tre år

Femårsplanen blev nået i 2015 efter tre år. ”Nu har vi taget hul på en ny femårsplan. Her er vores fokus, at vi skal endnu tættere på kunderne, fordi vi vil være de nemmeste at handle med”, fortæller Gustaf Høskuldsson og tilføjer, at det betyder, at Supply Chain skal arbejde endnu tættere sammen med salg.
Widex præsterede fra 2013/14 til 2014/15 en fremgang i resultatet fra driften på 49 procent, omsætningen steg med lidt over 6 procent til 3,3 milliarder kroner, Ebita-marginen steg fra 9 til 12,8 procent og arbejds-
kapitalen faldt fra 23,9 til 19,8 procent. Forbedringen af Ebita resulterede i et stærkt operationelt cash flow på 560 millioner kroner.
Widex havde tidligere en nedadgående trend med røde tal på
bundlinjen, men den udvikling er nu vendt. Èn af forklaringerne på det er Widex’ transformation af supply chain i form af:

  • En mere effektiv produktion, der er segmenteret i et agilt og et lean spor.
  • En mere effektiv og responsiv logistik.
  • En skarpere sales & operations planning process der skaber bedre transparens og hurtigere reaktionsevne.

Prioritering er nøglen

De fire supply chain ledere fortæller, at de nu har etableret den rette organisatoriske og kulturelle platform for at køre løs med Supply Chain innovation. Den rette organisation og forbedringsplatform er blandt andet kendetegnet ved: Skifte i tankesæt og indstilling, så kulturen nu er en iværksætter-kultur med mange ildsjæle.

  • Systematiske kompetenceafklaringer og -kortlægninger samt nyansættelser på nøgleposter betyder, at kompetencerne er tilstede.
  • Kulturen er forberedt på, at der løbende er en stor mængde forbedringstiltag.
  • En klar proces for hvordan de gode idéer bliver udvalgt og prioriteret.
  • En klar proces for eksekvering af tiltag og strategi.
  • Perspektivet er langsigtet, og eksekveringen og kulturen er baseret på løbende forbedringer.
  • Fokus på social kapital, arbejdsmiljø og trivsel med klare målinger.

”Vi har gennemført en meget stor mængde forandringer, ogdet har naturligvis været en udfordring. Men i 2015 modtog vi Widex’ interne strategipris for den bedst eksekverede strategi i virksomheden. Den var vi utrolig glade for, fordi det blandt andet viser, at vi lykkedes med at synliggøre Supply Chain for resten af virksomheden. Produkterne fylder selvfølgelig fortsat meget i Widex, men nu er vi også stolte af hele det apparat, der bærer produkterne ud til kunderne”, fortæller Gustaf Høskuldsson.

De seneste års vindere af prisen er:

2014: Danfoss
2013: GN Resound A/S
2012: Vola A/S
2011: Region Hovedstadens Blodbank
2010: LEGO System A/S

Vedholdende og systematisk fokus på at skabe markante forbedringer i performance og effektivitet i hele værdikæden gennem høj medarbejderinvolvering på alle ledelsesniveauer har skabt en profitabel vækst, som giver Widex A/S Den Danske Supply Chain Pris 2015.

Widex A/S sælger høreapparater i over 100 lande, i et marked præget af stærk konkurrence. En omfattende organisatorisk transformationsproces af værdikæden over 3-4 år kombineret med automatisering af produktion og varelager, har skabt markante resultater. Den samlede lead time er reduceret fra 20-30 dage til 5 dage, og i assembly vil den fremtidige automatisering bringe lead time videre ned til ca. 2 timer, noget ingen andre i branchen kan. Som følge af den øgede agilitet er leveringssikkerheden mod kunderne steget fra 72 % til 98 % og dette samtidig med, at lagerbeholdningerne i samme periode er reduceret med mere end 40 procent. Med en konkurrencedygtig supply chain er der blevet lagt et solidt fundament for den vækst Widex oplever og forventer i fremtiden. Restrukturering og optimering af værdikæden har endvidere medført, at man i dag er ordreproducerende fremfor lagerproducerende.
Transformationen startede med, at man i Widex Supply Chain be-
gyndte at fokusere på at skabe en vinderkultur. Supply Chain ledelsen satte fokus på menneskelige værdier for at skabe transparens omkring kundernes behov, og for at igangsætte en performance management kultur. Resultatet er en solid styrkelse af arbejdsglæden, en produktivitetsstigning på 14% i produktionen af høreapparater samt et sygefravær som er mere end halveret. Begrebet ’den positive fabrik’ har været med til at æn-dre mindset således at medarbejderne i Supply Chain nu tænker fremad og hele tiden forsøger at for-bedre resultaterne både logistisk mod kunder og ift. økonomien – helt i tråd med Kaizen-forbedringer, som det kendes fra Lean-filosofien.
De positive holdningsændringer i Supply Chain var forudsætningen for, at Widex på bare 2 år kunne eksekvere hele Supply Chain strategiprogrammet. Ved at have reduceret de samlede Supply Chain cost bidrager SCM-organisationen nu til styrkelsen af virksomhedens EBITA, samtidig med at de optimerede lagre betyder reduktion af den samlede driftskapital. Alt imens er servicegrader og reaktionstider mod kunder forbedret markant, og det er lykkedes at skabe en holistisk organisering af global Supply Chain, hvor indkøb, planlægning, logistik og koordination af salg og operations er blevet integreret på globalt plan, både systemmæssigt og menneskeligt. Og specifikt er alle processer inden for sales and operation planning redesignet og alignet med markedsstrategierne.
Det sidste trin i ændringsprocessen er at skabe fokus på interaktioner i salgsprocessen, således at det er enklere at lægge ordrer hos Widex, og mottoet gennem hele Supply Chainen er ”Vi vil være nemmest at handle med”. Der arbejdes derfor intenst med at forstå, hvad der på de enkelte markeder er ’the job to be done’ herunder ’det udvidede produktbegreb’ og differentieret kundeservice. Dommerkomiteen har i sin vurdering lagt vægt på de flotte resultater af Supply Chain indsatsen og i særdeleshed på den dygtigt organiserede og gennemførte transformationsproces, som har skabt robuste, globale Supply Chain processer.

Et stort tillykke til Widex A/S med Den Danske Supply Chain Pris 2015 fra Dommerkomiteen.

Derfor får Widex Den Danske Supply Chain Pris 2015

”Widex får prisen for en vedholdende og dygtigt ledet transformationsproces af den globale Supply Chain, som har sikret virksomheden en profitabel vækst”, lyder hovedbegrundelsen i dommerkomitéens lange motivation for uddelingen. Det er foreningen effektivitet.dk, der står bag prisen, og den blev uddelt på Den Danske Supply Chain Konferencen den 8. juni 2016, hvor EG fungerede som sponsor. Prisen er indstiftet i 1994 og gives til en virksomhed som anerkendelse for at have implementeret innovative og resultatskabende Supply Chain management koncepter, som kan klassificeres som ’world class.

Fakta om Widex

Widex producerer og markedsfører høreapparatprodukter, har en verdensmarkedsandel på cirka 8 procent og er dermed blandt de seks største i verden – for øvrigt i selskab med danskbaserede GN ReSound og William Demant. Selskabet har hovedsæde i Lynge nord for København og har produktion i Lynge samt Tallinn, Estland. Produkterne bliver solgt i mere end 100 lande, og selskabet beskæftiger knap 4.000 medarbejdere, heraf cirka 850 i Danmark. Sidste regnskabsår var omsætningen 3,3 milliarder kroner.

Medlemsmøde hos PRISVINDEREN den 28. september! Se mere på side 43.