Danske butikskæder oplever i disse tider et stigende behov for at forbedre effektiviteten i hele kæden og ikke mindst ude på butiksgulvet, hvor kunderne helst skal finde den ønskede vare og den rette pris – hver gang og uden problemer. Det skal selvfølgelig foregå uden at gå på kompromis med kvalitet eller omkostningsniveau, men tværtimod helst forbedre kvaliteten og reducere omkostninger på samme tid. Den hastige teknologiske udvikling frembringer et hav af teknologimæssige muligheder og kombineret med en ny lukkelov, der lægger et øget pres på butikkerne, skærper det behovet for effektivitet. Butikkerne møder store krav til informationsniveauet på de varer, de sælger. Konkurrencesituationen gør samtidig, at butikkerne skal være både fleksible og hurtige til at reagere på prisændringer.
Som en naturlig reaktion på de mange krav og markedsforhold, der gør sig gældende, har tendensen med elektroniske prisskilte spredt sig til mange butikker i løbet af de seneste par år.

Elektronisk information sparer tid – og penge

Med elektroniske prisskilte kan butikkerne spare mange væsentlige arbejdstimer på håndtering af prisændringer. Da mange butikker starter ny tilbudsavis søndag/mandag, er det nødvendigt at foretage ændringerne i weekenden – og det er dyrt for de butikker, der skal have medarbejderne ud og skifte hver enkelt papirhyldeforkant. Derfor har de elektroniske prisskilte fundet vejen frem i efterhånden rigtig mange butikker.
Den traditionelle løsning er den, man i dag ser i Bilka og Føtex, hvor prisen kan ændres elektronisk. Denne løsning er med til at sikre korrekt pris på hylden og sparer samtidig en del arbejdstimer. Men løsningen kræver stadig, at medarbejderne opdaterer al vareinformation med en papirlabel nedenunder prisen på det elektroniske display. En endnu mere effektivitetsorienteret løsning, som man ser i de fleste Coop butikker med en elektronisk løsning, er ”epaper”. Her kan al information opdateres grafisk på det elektroniske display – herunder varetekst, pris, stregkoder, logoer, QR koder, mm. Det betyder, at butikkerne sparer al arbejdet med udskiftning af papirhyldeforkanter. Samtidig kan de begynde at drive butik på en helt anden måde, end de er vant til i dag, da epaper åbner op for mange nye muligheder i butikken.

Effektivitet helt ud på hyldeforkanten

Med 8-10 års batterilevetid er den nye generation af elektroniske prisskilte en fremtidssikker løsning, der får butikkerne til at overveje, hvordan de driver butik om 2, 4, 6 og 10 år. Muligheden for al grafisk informationsvisning gør, at butikkerne kan drage nytte af de mange nye muligheder, som løsningen åbner op for.
Løsningens displays giver mulighed for 3-6 sider med information. Man kan skifte alle displays i butikken fra én side til en anden på få minutter. Tidligt om morgenen, før kunderne møder ind, kan man fx skifte alle displays fra siden med vareinformation til en side med fx lagerinformation eller planogrammer. Herved kan butiksmedarbejderne hurtigt danne sig et overblik over, hvor der skal fyldes op, og hvor mange varer, der skal stå på hver hylde – direkte ved hylden. Lige inden butikken åbner, kan man så skifte alle displays tilbage til siden med priser og vareinformation.
Den nye generation af elektroniske prisskilte giver helt nye muligheder for at drive effektive og lønsomme butikker, som oftest giver en tilbagebetalingstid på selve investeringen inden for 1-2 år. Blandt andre muligheder kan nævnes:

  • Nem og fleksibel pris- og produktændring.
  • Øget private label fokus gennem private label logo på display.
  • Samspil med mobil-app via QR kode.
  • Information om nøglehul, Svanemærke, økologi, etc. via logoer.
  • Prismatch via information fra konkurrerende butikker.
  • Cross selling direkte på hylden via fx ”Køb denne vin og spar 50% på denne ost”.
  • Multi-channel synergi mellem information i fysisk butik, web og mobil-app.
  • Waste management via reaktion på varer, der nærmer sig sidste salgsdato.

Epaper er i dag taget i brug i ca. 300 butikker i Skandinavien. Løsningen tager medarbejderne fra butikskontoret ud til hylden, hvor kunderne er. Mærkning af nye eller omplacerede varer foregår direkte ved hylden ved hjælp af en scanner. Al information opdateres direkte
fra butikssystemet – enten lokalt i butikken eller på centralt kædeniveau. Informationen sendes til display via en trådløs 2-vejs RF-kommunikation, hvor en sender ofte er nok til at dække en hel butik. Den simple infrastruktur gør også, at man kan implementere epaper,
mens butikken er åben.