Servitization: Extended Business Model for more Revenue and Profit

Af Christer Karlsson, Professor, PhD, CBS, ck.om@cbs.dk

Extending the business model to include offering not only the product and basic services but also the performance of the product, or even operating that product or service within your customer’s organization is growing. It is called Servitization and offers many opportunities of increased revenue and profit but also stronger customer relations. Many firms are on their servitization journey but too many have not explored the opportunities. This article gives you many insights on what Servitization is and how to do it.

Established manufacturing firms see the opportunities to extend their businesses following the value chain in direction ‘downstream’ to the customer and consumer. This is a response to the opportunity to extend the businesses, when customers buying products increasingly ask for more services. Customer needs are changing and so are their buying practices and processes. Hence,…
Læs hele artiklen som medlem
Bliv Medlem >
Er du allerede medlem? Log ind
Har du problemer med at logge ind så send en mail til info@effektivitet.dk
Er du ikke medlem kan artiklen købes ved at kontakte info@effektivitet.dk
Hør om min virksomhed er medlem ved at skrive til info@effektivitet.dk

Author: Christer Karlsson

Christer Karlsson is professor of innovation and operations management at CBS, concurrently professor at EIASM (European Institute for Advanced Studies in Management) in Brussels, and professor emeritus at Stockholm School of Economics. A laureate of IVA; Royal Swedish Academy of Engineering Sciences. He is a founder of both EurOMA (European Operations Management Association) and IPDMC (Innovation and Product Development Management Conference). He got his M.Sc. and Ph.D. from Chalmers University of Technology, Gothenburg. Member of several editorial boards of leading professional journals such as International Journal of Operations and Production Management (IJOPM), and Journal of Product Innovation Management (JPIM).

Dit værdiskabende netværk
Medlemmer får adgang til effektivitet.dk's eksklusive arrangementer, webinars og kurser.
Bliv Medlem >
Nyhedsbrev
Vi udsender jævnligt et nyhedsbrev med invitationer til kurser, foredrag og meget mere.

Læs vores persondatapolitik

Related Articles:
Magasin Se alt >

Du kan gennem effektivitet.dk tage dit APICS certifikat gennem et selfstudie, hvor du kører uddannelsen igennem ved hjælp af skriftligt materiale, som du får tilsendt samt et online univers.

Denne løsning er fleksibel og du kan tage uddannelsen i dit tempo, og når du har tid.

Du kan få følgende som selvstudie

CSCP (Certified Supply Chain Professional) læs mere om uddannelsen
CPIM part 1 (Certified in Production and Inventory Management) læs mere om uddannelsen
CPIM part 2 (Certified in Production and Inventory Management) læs mere om uddannelsen
CLTD (Certified in Logistics, Transportation and Distribution) læs mere om uddannelsen

Selvstudiet kan købes med og uden eksamen. Kontakt sekretariatet på info@effektivitet.dk og høre om dine muligheder samt priser.

Konferencer Se alt >

3 grunde til, at du skal deltage på årets danske TWI og Toyota Kata konference:
3 grunde til, at du skal deltage på årets danske TWI og Toyota Kata konference:
1. Inspiration og viden
Om formiddagen vil der være case-baserede stande, så du kan høre andres erfaringer og få inspiration til dit næste trin.

Virksomhederne Novo Nordisk A/S., Nomeco A/S mfl. vil dele deres erfaringer åbent og ærligt inden for emnerne:

  Stabile processer gennem effektiv medarbejderoplæring
  Lederdrevne forankringer
  Løbende forbedringer gennem videnskabelig tænkning og coaching

2. Praktiske øvelser
Om eftermiddagen vil du opleve praktiske workshops og øvelser, der understøtter formiddagens temaer.

De praktiske øvelser faciliteres af virksomheder som Jyske Bank A/S, Siemens Gamesa Renewable Energy A/S, Danske Bank A/S, Grundfos A/S, Novo Nordisk A/S og Business Through People ApS.

Gennem eftermiddagens workshops øges din indsigt og beslutningskraft.
3. Stærkt netværk
Et unikt konferencemiljø hos Messecenter Fredericia, hvor fokus er på at skabe og videreudvikle netværk med de andre deltagere og indlægsholdere.

Dette giver dig et langvarigt professionelt netværk for både personlig og faglig udvikling.

Det starter med at du har mod til at bryde isen!
Mere info
Se mere om Konferencen her.
Tilmelding
Tilmeld dig konferencen den 24. november 2021 her. 

Arkiv:

Se alt >

Nr. 2 2021

Effektivisering og ledelse

Nr. 1 2021

Covid-19 Pandemien – på vej mod ”new normal”

Nr. 3 2020

Værdiskabelse via teknologi og netværk

Nr. 2 2020

Projektledelse

Nr. 1 2020

E-handel og last-mile logistik

Nr. 3 2019

Medarbejdere og ledelse

Nr. 2, 2019

Digital Transformation

Nr. 1 2019

Cirkulær økonomi og bæredygtige Supply Chains

Nr. 3 2018

Lean

Nr. 2 2018

Servitization

Nr. 1, 2018

Innovation

Nr. 3, 2017

Supply Chain Management

Nr. 2 2017

Industri 4.0

Nr 1 2017

Kompetencer og læring

Nr 4 2016

Ledelse anno 2016

Nr 3 2016

Teknologiske Muligheder

Nr. 2 2016

Produktion i Danmark

Nr. 1 2016

Bæredygtighed

Nr. 4 2015

Risikostyring i globale Supply Chains

Nr. 3 2015

Kompetencer

Nr. 2 2015

Effektivisering ved Teknologi

Nr. 1 2015

Fra Strategi til Virkelighed

Nr. 4 2014

Big Data

Nr. 3 2014

Leverandørrelationer

Nr. 2 2014

Dilemmaer i ledelse

Nr. 1 2014

Outsourcing og Offshoring

Nr. 4 2013

Effektive systemer

Nr. 3 2013

Driftsstyring og ledelse anno 2013

Nr. 2 2013

SCM/Logistik

Nr. 1 2013

Classic Produktion/Logistik

Nr. 4 2012

Hvad kan vi lære af det offentlige?

Nr. 3 2012

Blandede bolcher

Nr. 2 2012

Kundeorientering i Produkt/Service

Nr. 1 2012

Ledelse og Execution

Nr. 4 2011

Store og Små Megatrends

Nr. 3 2011

Data- og IT-anvendelse set fra en ledelses- og forretningsmæssig synsvinkel

Nr. 2 2011

Offshoring

Nr. 1 2011

Leverandørudvikling

Nr. 4 2010

Lean på bundlinjen

Nr. 3 2010

Lean og fremtidens arbejdspladser

Nr. 2 2010

Business Transformation

Nr. 1 2010

Managing World Class Performance

Nr. 4 2009

Energi, Miljø & Ressourcer

Nr. 3 2009

SCM & Rekonfigurering

Nr. 2 2009

Sourcing

70 års erfaring
Vidensdeling
Non-profit forening
Support: +45 7022 0004