Som opfølgning på den første præsentation af MADE (Effektivitet Blad 3/2013) kan vi nu viderebringe den positive meddelelse, at Forsknings og Innovationsstyrelsen gav sit tilsagn til ansøgningen, og MADE er blevet en realitet med start fra januar 2014 og frem til 2019. Den 30. januar blev der holdt lancering af MADE på Grundfos, der har spillet en helt central rolle i arbejdet med at gøre MADE til virkelighed. Her blev visionen for MADE udlagt af Formand for MADE og forskningsdirektør i Grundfos Lars Enevoldsen.

MADE vil bringe Produktion tilbage på dagsordenen. Den defensive debat om outsourcing skal afløses af en mere offensiv tilgang til at beholde og tilbageerobre produktion, så Danmark igen kendes som produktionsland.

DK er et vidensland, men ikke kun et vidensland. I et senere indlæg fulgte direktør for Danfoss Kjeld Stærk op på disse udsagn og understregede vigtigheden afholde produktion og vidensudvikling sammen.

Produktion og viden skal være knyttet tæt sammen for at kunne udvikle sig bedst muligt, fordi udviklingen foregår iterativt.

Ved starten på MADE er det de store virksomheder, der har været toneangivende og har præget vægtningen af de emner og teknologier, der skal være omdrejningspunkt for forsknings- og innovationsindsatserne.

Men målet er klart også at løfte de mindre og mellemstore virksomheder.

sagde Adm. direktør for DI, Karsten Dybvad i sit indlæg, og betonede således, at der skal flere virksomheder med i hvert projekt, end dem der startede. Det understøttes af direktør for Industriens Fond, Mads Lebech, som mindede om, hvor vigtigt det er at forstå, de anderledes betingelser som er gældende hos de små virksomheder. Vidensformidling skal også nå ud til de mange mindre virksomheder. To yderligere MADE intentioner er dels et uddannelsesløft, der bl.a. drejer sig om at revitalisere de produktionstekniske linjer+ entreprenørdelen, dels ønsket om at MADE skal være døråbner til international forskning. Og formiddagens sidste indlæg kom netop fra en ekstern, nemlig – direktør og professor ved Georgia Tech i US Henrik Christensen, som var med på et Skype link. Henrik Christensen er rådgiver for det hvide hus omkring et Produktionsstøtte program på omkring 1 mia. dollars, hvilket er på størrelse med MADE satsningen. En central pointe drejede sig om vigtigheden af løbende, at sikre at vidensudviklingen sker i tæt samspil med industribehov og at være konkret ift. at måle på antallet af industrijob der skabes. En pointe var her, at der for hvert nyt industrijob også skabes 1,3 nye jobs i vidensvirksomheder. Omkring 180 interesserede deltagere var mødt op, og der blev både lyttet intenst og udvekslet mange meninger over den efterfølgende stående frokost og under fabriksrundgangen i pumpemontage. Nu indledes samarbejdet opdelt i 9 arbejdspakker. Et indblik heri følger i de kommende numre af Effektivitet.

Se også www.made.dk