Grønnere cement, ny plast af gamle byggematerialer og et bæredygtigheds-planlægningsværktøj– det er nogle af de bæredygtighedstiltag, der er i gang på MADEs forskningsplatform MADE FAST. Få her et lille indblik i, hvordan virksomhederne Coloplast og Cementir Holding mfl. arbejder med bæredygtighed i praksis.

I Effektivitet.dk (nr. 3 2020) bragte vi artiklen ”Fleksibilitet, Agilitet, Sustainability og Talent – MADE FAST vejen til bæredygtig produktion og konkurrenceevne ved hjælp af nye teknologier”. I artiklen fortalte vi om de fem workstreams, som forskningen er delt op i. Særlig skal her nævnes WS 4 om bæredygtige supply chains. Forskningsindsatsen, som sker i tæt samarbejde mellem forskere og industrivirksomheder, strækker sig over 4 år. Allerede nu, mindre end halvvejs inde i indsatsen, står det klart, at indsatsen er super relevant og fører til målbare forbedringer og nyskabelser.

Bæredygtighed har været på alles læber længe, men noget tyder på, at det nu for alvor er ved at brænde igennem blandt en række produktionsvirksomheder. Når vi i det følgende beskriver en række eksempler, så er det med reference til, hvad virksomhederne selv lagde frem og fortalte om på den store tech-event Technomania 2021, som blev afholdt i Herning Messecenter i oktober. Digital kommunikationskonsulent i MADE Julie Lykke-Nedergaard var med på Technomania og skrev efterfølgende en artikel i MADEs nyhedsbrev, og den er det primære grundlag for artiklen her.

Bæredygtighed rammer strategien for første gang

Der har været talt om bæredygtighed længe, men det har skortet på praktiske eksempler og virksomheder, der stod frem og fortalte, hvordan koden kan knækkes, og hvordan den enkelte virksomhed selv tager ansvar og handler. Det er vigtigt, at der er nogle, der går forrest og viser, at bæredygtighed er virkelighed.

Coloplast skrev for første gang bæredygtighed ind i virksomhedens strategi i 2020.
”Jeg har været i Coloplast i 15 år, og det er første gang, der står ”sustainability” i strategien, så det er en spændende rejse,” fortæller Head of Global EHS i Coloplast Peter Skals. Hos Coloplast er det især det materiale, de får leveret udefra, der vejer tungt i CO2-regnskabet. Derfor har producenten af bl.a. stomiposer og katetre gentænkt en række løsninger. Det gælder blandt andet et kateter, hvor aluminium er udskiftet med plast, og en stomipose, hvor en ventil er erstattet af en mindre materialekrævende lukkeløsning, inspireret af en ispose. ”Og fra nu af skal bæredygtighed ind i Coloplast helt fra første designfase” fortsatte Peter Skals.

Hør her et kort interview med Head of Global EHS i Coloplast Peter Skals, som talte ved ”MADE Talk: Bæredygtighed som en del af produktudvikling”.
Link: https://youtu.be/id0FfPEHEGM

En anden virksomhed, der gør alvor af sine bæredygtighedsvisioner, er Grundfos. ”Det tager tid at få overbevist en organisation om, hvor vigtig bæredygtighed er, og der er vi nu.” fortæller Sofie Adamsen, som er Project Manager ved Environmental Center of Excellence i Grundfos. Et af indsatsområderne handler om, hvordan man kan inddrage leverandører i bæredygtige løsninger.

Netop leverandørsamarbejde går igen som tema hos mange virksomheder. Flere regner sig frem til, at langt den største klimapåvirkning faktisk ligger hos deres leverandører. Det gælder fx også virksomheden VELUX, der i 2020 lancerede deres første bæredygtighedsstrategi. Velux beretter, at 94 % af deres CO2-aftryk ligger hos leverandørerne.

Endnu en virksomhed, der satser på bæredygtighed, er Cementir Holding, som i 2021 lancerede deres FutureCEM – en ny cementtype, der udleder 30 % mindre CO2. Det er et meget positivt resultat set med Cementirs øje. Det er bare ikke tilstrækkeligt, for med en lang værdikæde fra cement til beton og konstruktion med mange arkitekter, entreprenører og ingeniører involveret, er der mange steder, hvor usikkerhed omkring nye løsninger kan få kæden til at hoppe af. Cementir fortsætter således med at videreudvikle på FutureCEM, så den kan blive endnu grønnere.

Hør et kort interview med Group Sustainability & R&D director i Cementir Jesper Sand Damtoft, i  ”MADE Talk: Bæredygtig produktion via design af forsyningskæder – fokus på reduktion af CO2”Link: https://youtu.be/_iSvH8MVkQw

Det sidste virksomhedseksempel med fokus på bæredygtighed er Letbek. Udover at producere byggemateriel har virksomheden specialiseret sig i at genanvende plast. De har blandt andet udviklet en CO2-beregner, som viser præcis, hvor meget en virksomhed kan spare i CO2, hvis de sender brugte plastprodukter til Letbek til genbrug/genanvendelse frem for at smide dem ud som affald. Beregneren står nu klar, og næste skridt bliver at finde de rigtige løsninger sammen med kunderne.
Hvis CO2-beregninger er vigtige for virksomheder, når de træffer deres valg om, hvor de ønsker at spare CO2, hvorfor skulle det så ikke være vigtigt for kunderne? Derfor satser Letbek også på at gøre markedet mere gennemskueligt. ”Vi har præsenteret de første mulige måder at drive en take-back løsning med kunderne. Det er vi i dialog med dem om – er det version 1, 2 eller 3? Hvordan er det, at det her set-up skal være?”

Hør et kort interview med CEO og medejer af Letbek Michael Bayer Thomsen i  ”MADE Talk: Tilbagetagelsesprogrammer som del af cirkulær økonomi i produktionsvirksomheder”. Link: https://youtu.be/GIMUgJvU1aA

Beregninger går forud for handling

Fælles for de fem virksomhedseksempler er, at der er en række analyser, beregninger og Excel ark, der ligger til grund for de respektive indsatser. De mange data viser, hvor virksomhederne kan hente de største CO2-besparelser, og det kan skabe basis for beslutning om, hvor de vælger at lægge deres energi.

Ph.d.-studerende ved SDU Alexander Borch-Andersen arbejder i sit ph.d.-projekt under MADE FAST forskningsplatformen med netop den øvelse for Carlsberg. Her er målet at lave et værktøj, som skaber et overblik over, hvilket CO2-aftryk de forskellige led i værdikæden efterlader – f.eks. CO2-beregninger på forskellige transport- og pakningsmuligheder. Derved kan man sammensætte den mindst CO2-belastendeværdikæde på de enkelte produkter.

Hør et kort interview med ph.d.-studerende Alexander Borch-Andersen, i ”MADE Talk: Bæredygtig produktion via design af forsyningskæder – fokus på fødevareproduktion”
Link:
https://youtu.be/NiIh_9CltHI

MADE FAST er en innovations- og forskningsplatform, som har til formål at udvikle og styrke dansk produktion. Den strategiske indsats ”Bæredygtige forretningsmodeller og design af værdikæder er en del af MADE FAST. Her udvikles og afprøves nye bæredygtige forretningsmodeller i virksomhedsnære pilotprojekter, som afdækker udfordringer, potentialer og skalerbarhed. Du kan Læse mere om MADE FAST her.
De fire virksomheder, der optræder i denne artikel, er alle tilknyttet MADE FAST, og du kan høre mere om deres bæredygtighedsindsatser i Fire MADE Talks via dette link her.

 

Forfatter: Julie Lykke-Nedergaard

Julie er uddannet journalist med en kandidat i internationale relationer. Hun arbejder i dag som Digital Kommunikationskonsulent hos MADE – Manufacturing Academy of Denmark, hvor hun udvikler nye digitale kanaler til kommunikation – herunder udvikling og drift af MADE Podcast, som gik i luften i 2020. Derudover arbejder Julie med at skrive artikler og producere video til MADE’s hjemmeside.

 

Forfatter: Merete Nørby

Merete Nørby er ansvarlig for de internationale aktiviteter hos MADE – Manufacturing Academy of Denmark, der styrker dansk produktion via forskning, innovation og uddannelse og tæt samarbejde mellem virksomheder, universiteter og vidensinstitutioner. Merete har pt en nøglerolle i EU projektet ADMA TranS4Mers, samt i de danske Kickstart projekter. Merete har erfaring med produktionsoptimering, teknologioverførsel, Lean, Globale Supply chains og innovationsaktiviteter mellem forskere og virksomheder fra sine jobs på DTU og som Centerchef for Produktion på Teknologisk Institut. Merete er Ph.D. i Organisation fra Tsukuba University, Japan og Copenhagen Business School.