Hvert år i oktober samles en lille gruppe bestående af redaktionsudvalget samt repræsentanter fra effektivitet.dk’s bestyrelse, uddannelsesudvalg og netværksledere for at diskutere emner til næste års Effektivitet. Hvad rør der sig blandt vore kunder og interessenter? Hvad vil vi gerne selv vide mere om? Det bliver til en lang liste af emner, som vi samler i hovedgrupper og efter alle har afgivet interessemarkeringer, vælger vi fire emneområder, som skal være omdrejningspunkt for det kommende års numre af Effektivitet.
Vi forsøger med temavalgene at matche trends, hvor der gøres mange erfaringer og udvikles viden eller områder, hvor der synes behov for øget viden og et bud på overblik, fordi udviklingen går så hurtigt, og det er ønskeligt med en guide.
Husker I temaerne for 2014? Det var Outsourcing og offshoring, Ledelses dilemmaer, Leverandørrelationer og Big Data. Sidstnævnte er et godt eksempel på et tema-nummer, der inkluderede en enkel introduktion til flere hotte teknologiske trendelementer som Internet of Things (IOT), Predictive Analytics og Cloud-løsninger, samt ”mobile pay”, der blev årets ord 2014. Har I lyst til at genopfriske læsningen, men har ikke lige det aktuelle blad ved hånden, så husk at alle artikler kan findes på www.effektivitet.dk.

I 2015 har vi valgt følgende temaer:

  1. Fra Strategi til virkelighed.
  2. Effektivisering via teknologi – udkommer ultimo juni.
  3. Kompetencer – udkommer ultimo september.
  4. Risikostyring i den globale Supply Chain – udkommer ultimo december.

Med sidstnævnte sættes scenen for at inddrage endnu en af de primære Teknologiske trends 2015, nemlig styrket kamp mod Cyber kriminalitet.
Vi er godt i gang med at finde virksomhedscases og metodiske vinkler til de forskellige temaer. Har du en case eller et budskab, du gerne vil bidrage med, eller har du ønske om at vi belyser en særlig vinkel eller skriver om en bestemt virksomhed, så skriv meget gerne til os på info@effektivitet.dk senest den 20. i måneden før udgivelsestidspunktet.

”Miraklet er, at jo mere vi deler, jo mere får vi.”

Skriv en artikel

Vi har som sagt brug for gode artikler og idéer til Effektivitet og evt. forslag til temaer. Det kan være erfaringer fra projekter, firmaprofiler, osv. indenfor bladets temaer og områder. Du er altid velkommen til at ringe eller maile til redaktøren eller sekretariatet med dine tanker, ligesom vi meget gerne vil have kommentarer til allerede bragte artikler.
Det hele fungerer på frivillig basis dog med et symbolsk ’honorar’ på lidt god rødvin.
Kontakt gerne ansvarshavende redaktør Merete Nørby for yderligere information.

Annoncering

Der er også mulighed for at annoncerer i Effektivitet. Magasinet udkommer som sagt fire gange om året til foreningens virksomhedsmedlemmer og personlige medlemmer.
effektivitet’s medlemmer er typisk direktion og ledende produktionsmedarbejdere som f.eks. produktions-, planlægnings-, kvalitets-, logistik- og fabrikschefer samt managementkonsulenter og interesseorganisationer. Hvert nummer har et hovedtema rettet mod denne målgruppe.

Nummer Tema Udkommer
1 2015 Fra strategi til virkelighed       April
2 2015 Effektivisering v/teknologi Juni
3 2015 Kompetence September
4 2015 Risikostyring i den globale Supply Chain December
1 2016 Innovation Marts

Priser og formater kan ses på effektivitet. dk under Magasin.

Merete Nørby

Merete Nørby er chefkonsulent, phd ved DTU Space og har fokus på at bringe forskning til anvendelse i virksomheder og formidle flere inspirerende indspil til erhvervslivet. Merete er uddannet Cand.techn.soc. (RUC) og phd i Organisation (CBS og Tsukuba, Japan). Hun har 20 års erfaring fra Teknologisk Institut som rådgiver/projektleder/fasilitator/chef inden for forretnings-forståelse, produktionsudvikling, ledelse og teknologiimplementering, samt som idéudformer og administrator på store komplekse projekter (fra SCM til Kampfly).
Merete har været projekt- og rejseleder for talrige studierejser til Japan, samt Kina og USA og holder mange foredrag, hvor nøgleord er: Holdninger/værdier/kultur, tværfaglighed/struktureret indsats/Lean/Japan, samt Innovation/ledelse/ambition/flid og åndehuller. Bestyrelsesmedlem i effektivitet.dk og Redaktør for Effektivitet siden 2013.

Historien bag magasinet Effektivitet

Lige siden starten af Dansk Rationaliserings Forening har rygmarven i kontakten til medlemskredsen været medlemsmagasinet Effektivitet, og fra en ydmyg start, hvor meddelser om arrangementer udgjorde hovedparten af magasinets indhold, har det udviklet sig til det fagtidsskrift, vi kender i dag.

Igennem de første årtier, hvor effektivitet.dk’s væsentlige virke var koncentreret omkring tids- og metodestudier i produktionens værksteder, havde effektivitetsbegrebet en mere snæver betydning end i dag. På den tid skulle den væsentligste effektivitetsgevinst hentes ved tilrettelægning af rationelle arbejdsmetoder og sikring af en rimelig arbejdstakt i arbejdet. Men i vore dage, hvor det manuelle værkstedsarbejde kun udgør en meget lille del af en virksomheds omkostninger, har effektivitetsbegrebet fået et væsentligt bredere indhold. Nu er det i høj grad organiseringen og den administrative styring af virksomhedens aktiviteter, som kan bidrage til en større lønsomhed.

Magasinet Effektivitet har igennem årene bidraget med et utal af praktiske anvisninger på vej til større lønsomhed. Den grundlæggende idé har været, at beskrivelser af praktiske cases, fortrinsvis heldig gennemførte projekter i virksomheder, giver praktikeren lang mere inspiration, end systematisk gennemgang af værktøjer og systemer, og det er den linie, bladets redaktion fortsat følger.